Instructional Leadership
Spillane et al. (2004) menunjukkan fungsi-fungsi berikut sebagai sangat penting (essential):
~ instructional leadership
~ membentuk visi sekolah
~ membina kepercayaan sebagai norma
~ kolaboratif
~ standard profesional yang tinggi
~ menyokong pembangunan guru
~ memantau penilaian dan arahan
Court (2002) mencadangkan faktor yang signifikan:
~ kepemimpinan yang dikongsi
~ komunikasi terbuka: integriti
Jorunn Moller:
~ menekankan proses perundingan yang dinamik
Smulyan (2000): Tidakan untuk menyeimbangkan:
~ pemimpin sekolah harus seimbangkan tekanan diantara kedudukan dalam pentadbiran dengan mewujudkan keseimbangan antara tekanan dan dillema.
Tension dan dillema: Dillema ialah di mana tiada jawapan yang tepat dan memerlukan budi bicara. dalam konteks pendidikan ini adalah sesuatu yang merungsingkan
Tension adalah respons kepada tekanan kerja dan dillema.
Konflik dan kerjasama- Engestro (2001)
Kuasa dan kepercayaan: Kuasa perlu dilihat dua hala antara pemimpin dan pengikut
Kepimpinan dan kuasa dibawa ke meja perundingan.
Kepercayaan menggerakkan kerjasama.
Sergiovanni (1995, p. 83) Pengetua: sekadar kehadiran pengetua tidak memberi kesan kepada kepemimpinan.
Owen (2004 p. 259) pengikut menjadi tidak bergantung pada kehadiran pengetua sebaliknya mampu bertindak sendiri.
Kepemimpinan berkesan: pengetua boleh "transform" P&P.
Kepemimpinan berkesan: semangat kepemimpinan yang dihayati dapat menggerakkan pengetua untuk menjalankan tugasnya dengan baik.
Kepemimpinan pendidikan:
~ komitmen, visi yang sama, penyerahan kuasa, kepercayaan, nilai.
Kepemimpinan didapati sangat penting dalam budaya pembelajaran:
~ kepuasan guru
~ positif
~ pembudayaan
Kesimpulan:
pemimpin berjaya tidak boleh dipisahkan dari falsafah dan persoalan politik.
0 comments:
Post a Comment