~ 1857 kepengetuaan bebentuk arahan dan instruksional. sehingga 1950an (Drue)
~ 1950an pengetua menjadi pengurus seolah menjalankan satu perniagaan,
(kini kita bercakap tentang HRM)
~ hujung abad ke 20, berlaku perubahan signifikan dalam pendidikan.
( silibus berkembang, oku mdapat pendidikan)
menjadikan tugas mentabdir menjadi pelbagai dan mencabar.
~ pengurusan masa perlu dijaga kerana bebanan kerja semakin bertambah sehingga menjejaskan prestasi.
~ pengetua harus membuat perubahan dalam konteks pedagogi, komunikasi, ibu bapa, komuniti dan agensi kerajaan.
Kesimpulan:: Dari pengetua mengetuai guru dan sebagai pengurus kembali kepada pemimpin instruksional. Pengkaji barat berpendapat kegagalan sekolah berkesan kerana ketiadaan kepemimpinan instruksional di sekolah dari kajian 20 tahun lepas. Dalam pengajaran, content, pedagogi dan komunikasi perlu hebat!
omnicient overseer:; Pemerhati serbatahu
sifter and sorter of knowledge :; pengasing dan pemilih maklumat
pace setter and routinizer:; penetap rentak dan rutin
referee:; pengadil
linker and broker:; penghubung dan pemutus
translator and transformer:; penterjemah dan pengubah
paper pusher:; penggalak kertas kerja
accountant and clerk:: akauntan dan kerani
educational leader:: pemimpin pendidikan
scapegoat: kambing hitam
Role ambuiguity (kekaburan tugas)
kekaburan tugas seorang pengetua dihadapi setiap hari. ini juga disebabkan oleh kegagalan komunikasi (communication breakdown). Tiada pendedah cukup dari pihak atasan.
~ kekaburan matlamat
~ kekaburan harapan
~ kekaburan proses menjalankan tugas
~ kekaburan kepentingan (priority)
~ kekaburan tingkah laku (dalam sosialisasi)
:: kekaburan seringkali menimbulkan rasa ambil berat atau stress.
Konflik Peranan
~Menjejaskan stability
~Tidak dapat selesaikan masalah
~apabila dikaitkan dengan kekaburan maka stress akan wujud sekaligus menjejaskan prestasi tugas di sekolah!
Mentoring
~ tiada transisi dalam perubahan tugas bagi pengetua baru.
~ kajian2 yang dijalankan kebanyakan pengetua ::pandai-pandailah urus sekolah!
~ sejak akhir baru diwujudkan kursus kepemimpinan kepengetuaan.
Di Malaysia:
berdasarkan pengalaman anda di sekolah bincangkan apakah faktor-faktor yang mempengaruhi stabiliti kerjaya seorang pengetua?
Lihat dari aspek gangguan, komunikasi, kemahiran
( silibus berkembang, oku mdapat pendidikan)
menjadikan tugas mentabdir menjadi pelbagai dan mencabar.
~ pengurusan masa perlu dijaga kerana bebanan kerja semakin bertambah sehingga menjejaskan prestasi.
~ pengetua harus membuat perubahan dalam konteks pedagogi, komunikasi, ibu bapa, komuniti dan agensi kerajaan.
Kesimpulan:: Dari pengetua mengetuai guru dan sebagai pengurus kembali kepada pemimpin instruksional. Pengkaji barat berpendapat kegagalan sekolah berkesan kerana ketiadaan kepemimpinan instruksional di sekolah dari kajian 20 tahun lepas. Dalam pengajaran, content, pedagogi dan komunikasi perlu hebat!
omnicient overseer:; Pemerhati serbatahu
sifter and sorter of knowledge :; pengasing dan pemilih maklumat
pace setter and routinizer:; penetap rentak dan rutin
referee:; pengadil
linker and broker:; penghubung dan pemutus
translator and transformer:; penterjemah dan pengubah
paper pusher:; penggalak kertas kerja
accountant and clerk:: akauntan dan kerani
educational leader:: pemimpin pendidikan
scapegoat: kambing hitam
Role ambuiguity (kekaburan tugas)
kekaburan tugas seorang pengetua dihadapi setiap hari. ini juga disebabkan oleh kegagalan komunikasi (communication breakdown). Tiada pendedah cukup dari pihak atasan.
~ kekaburan matlamat
~ kekaburan harapan
~ kekaburan proses menjalankan tugas
~ kekaburan kepentingan (priority)
~ kekaburan tingkah laku (dalam sosialisasi)
:: kekaburan seringkali menimbulkan rasa ambil berat atau stress.
Konflik Peranan
~Menjejaskan stability
~Tidak dapat selesaikan masalah
~apabila dikaitkan dengan kekaburan maka stress akan wujud sekaligus menjejaskan prestasi tugas di sekolah!
Mentoring
~ tiada transisi dalam perubahan tugas bagi pengetua baru.
~ kajian2 yang dijalankan kebanyakan pengetua ::pandai-pandailah urus sekolah!
~ sejak akhir baru diwujudkan kursus kepemimpinan kepengetuaan.
Di Malaysia:
berdasarkan pengalaman anda di sekolah bincangkan apakah faktor-faktor yang mempengaruhi stabiliti kerjaya seorang pengetua?
Lihat dari aspek gangguan, komunikasi, kemahiran
0 comments:
Post a Comment