Perbezaan antara Persampelan Kelompok dan Persampelan Bertujuan

. Monday, March 29, 2010
1 comments

Ada beza ka???

ada....

Persampelan Berkelompok adalah sampel yang berada dalam kelompok yg sama tanpa diketahui jumlahnya tetapi persampelan Bertujuan @ purposive pula perlu memenuhi kriteria yang ditetapkan.

So aku punya thesis pakai persampelan berkelompok kerana aku memilih menggunakan SMK Agama dari  keseluruhan sekolah menengah kebangsaan, kemudian aku memilih SMK Agama dari Perak sahaja dari 56 buah SMKA seluruh negara, seterusnya sampel dari populasi ditetapkan dari golongan pentadbir sahaja....

Peranan Sekolah Dalam Pengurusan Obesiti di SMKA negeri Perak

. Sunday, March 28, 2010
0 comments

Permasalahan kajian

1.      Masalah obesiti yang meningkat dalam kalangan pelajar menyebabkan
a.       Ramai pelajar berisiko mengidap penyakit darah tinggi, kencing manis, masalah jantung dan barah .
b.      Pelajar tidak aktif sehingga berlaku penurunan aktiviti fizikal dan peningkatan pengambilan makanan yang berlemak dan berkalori tinggi.
c.       Risiko kesihatan berpanjangan
2.      Pertambahan perbelanjaan dari segi perubatan kesihatan
3.      Obesiti adalah ‘ibu’ segala penyakit;
a.       Ancaman kepada kesihatan
b.      Kegagalan menjamin pelajar cemerlang
c.       Jangka hayat tiga tahun lebih pendek dari mereka yang kurus.
Objektif Kajian
Kajian ini bertujuan untuk melihat keberkesanan peranan sekolah dalam pengurusan obesiti dari aspek seperti berikut:
1.      Menguji tahap obesiti pelajar SMKA negeri Perak berdasarkan BMI.
2.      Menentukan sama ada pihak sekolah menyediakan aktiviti fizikal dan nutrisi melalui Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.
3.      Menentukan sama ada pihak sekolah melaksanakan Rancangan Kesihatan Sekolah.
4.      Menentukan sejauh mana pelaksanaan promosi kesihatan berkualiti tinggi dalam kalangan guru dan kakitangan sekolah (Kempen Gaya Hidup Sihat)
5.      Menentukan sejauh mana kursus berkualiti tinggi dalam Pendidikan Jasmani dan Kesihatan.
6.      Menentukan sejauh mana peluang untuk pelajar melibatkan diri dalam aktiviti fizikal.
7.      Menentukan sejauh mana pelajar mendapat pilihan makanan yang menarik dan berkhasiat selain dari yang disediakan di kantin.
Persoalan Kajian
1.      Adakah pelajar SMKA di negeri perak obes?
2.      Adakah terdapat aktiviti fizikal dan nutrisi melalui Pendidikan Jasmani dan Kesihatan?
3.      Adakah pihak sekolah melaksanakan Rancangan Kesihatan Sekolah?
4.      Adakah promosi kesihatan berkualiti tinggi dalam kalangan guru dan kakitangan sekolah dilaksanakan di sekolah (Kempen Gaya Hidup Sihat)?
5.      Adakah kursus berkualiti tinggi dalam Pendidikan Jasmani dan Kesihatan dilaksanakan di sekolah?
6.      Adakah terdapat peluang untuk pelajar melibatkan diri dalam aktiviti fizikal?
7.      Adakah pelajar mendapat pilihan makanan yang menarik dan berkhasiat selain dari yang disediakan di kantin?

How to write a winning thesis

. Friday, March 19, 2010
0 comments

Sebuah buku yang pasti bakal membantu ramai yang ingin memulakan penulisan ilmiah...sebagaimana aku sekarang yang sedang terkial-kial memulakan thesis!

Hari Ini

. Monday, November 30, 2009
1 comments

Hari ini aku menghadiri "Research Training Program" anjuran Fakulti Perniagaan dan Ekonomi, UPSI. Program ini dijalankan selam tiga hari bermula dari hari ini sehingga hari Rabu.

Apa yang menarik?

Aku mengenali beberapa pensyarah UPSI yang sebelum ini hanya mendengar nama! Aku berkenalan semula dengan perkara-perkara yang telah aku bergelumang selama setahun di sini. Sesuatu yang aku yakin ialah, selama mana pun kita merasakan kita sudah tahu, tetap akan ada perkara-perkara yang kita tidak tahu dan ini yang menjadikan perkara itu semakin seronok untuk diterokai. Mungkin ada di antara kita mengambil masa untuk mengenali sesuatu dan ada pula yang selepas tahu, buat tidak tahu! Dan berapa ramai pula yang terus mengambil tahu perkara-perkara yang kecil dan remeh?

Itulah inti pati yang dapat aku garapkan dari program hari ini bermula dari 8.30 pagi sehingga 4.45 petang.

Aspek-aspek yang disentuh sememangnya berkisarkan kepada permulaan dan perkara-perkara yang perlu diberi perhatian khusus sepanjang melakukan penyelidikan dan banyak info yang boleh dimanafaatkan untuk jangka panjang.

Terjah!

. Tuesday, November 17, 2009
0 comments

Satu persoalan demi satu persoalan menerjah minda minta dikupas! Akhirnya aku terkulai dalam dakapan jurnal-jurnal dan macam-macam bahan untuk mencari perkaitan antara amalan pemakanan, obesiti, faktor dan polisi sekolah. Soalan-soalan kenapa, mengapa dan bagaimana silih menerpa...

Akhirnya soal selidik disiapkan tetapi sekarang buntu memikirkan bagaimana nak dirangkakan konsep yang ingin disampaikan agar aku sendiri memahami apa yang aku sendiri kehendaki...

Mencari Arah

. Wednesday, November 11, 2009
1 comments

Hari ni aku mula mereka-reka apa yang nak diisi dalam soal selidik. Payahnya! Rasanya dah berminggu-minggu aku memendam apa yang telah dibincang dengan penyelia. Mungkin kerana ada pakar yang mengatakan elok fikir dalam tidur so aku pun simpan dalam kepala segala perbincangan dengan penyelia sehingga aku rasa aku faham apa yang dia nak.

Bukan mudah nak menulis apatah lagi nak mereka-reka! Mungkin ke aku ni lurus bendul...heheheh...atau nak yang mudah sentiasa?

Apapun beberapa hari yang ada ditangan sememangnya sudah diatur untuk menyelesaikan urusan soal selidik dan proposal dalam bulan November. Mungkin kerana ada perkara yang ingin aku selesai sepanjang bulan Disember.

Kini aku sedang memerhatikan apa yang kegunaan timeline, milestone dan carta gantt! Baru aku tau kepentingannya bila aku asyik tersasar dari apa yang dirancang.

Moral of the story ialah kena plan...dan kena tahu apa yang telah diplan..biarlah dalam kepala je!

Mampukah...

. Friday, October 30, 2009
0 comments

Hari ini secara rasminya aku sudah menamatkan 2 semester pengajianku di UPSI. Maka sudah sampai masanya merangkak berdikit-dikit untuk memulakan penulisan proposal aku. Menakutkan...hehehe...pecah peluh!

Hari ni juga aku melalui satu pengalaman yang menyeramkan aku sebab buat kali pertama aku nak tengok macamana student viva di UPSI...hahahaha...masa tu jugakla nak tunjuk student yang gagal dalam vivanya....hancus aku...hilang melayang semangat aku seketika!

Setakat ni aku baru dapat maklumat ada dua lagi student yang akan viva dari FPE...harap kali ni aku tidak tertinggal apa-apa maklumat..cisss...kesilapan hanya pada email address aku je...!

Paling boring bila di UPSI, tatacara aliran untuk bergraduat tidak diatur secara tersusun. Malahan banyak maklumat tertinggal dengan keadaan tidak ada kesinambungan di antara fakulti dan IPS. Akhirnya pelajar kena bergerak sendiri untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan...itu pun dengan keadaan ada beberapa persoalan yang belum ada jawapan. Maka cara yang paling mantap ialah menyusun strategi untuk grad dalam tempoh 4 semester atau kurang.

Antara strategi aku ialah:

1. mendekati siapa pensyarah yang paling mantap untuk SPSS memandang di situ aku paling lemah
2. mendapatkan teknik penulisan analisis data dari pelajar yang terbaik...dari pensyarah yang paling mantap leee..
3. pendekatan dengan supervisor...sangat penting...biar kita mengalah dan ikut je apa yang supervisor nak..asalkan kita dapat apa yang kita nak...sanggup ketepikan pendapat sendiri??? dan simpan ego tu dalam peti besi?
4. Plan..plan..plan..
5. pastikan ada sokongan padu dari sahabat handai serta ada peniup semangat dan penenang....(yang boleh bergaduh, berbincang dan berkongsi....!)
6. IKUT apa yang dirancang....kalau terpesong, balik le ke pangkal jalan!
7. mesti ada hobi....aku?....FOREX...hehehe! sebab aku selalu berjaga malam..so dengan hobi ni, aku berjaga tapi dibayar....hahahaah!
8. sayangi keluarga....(INI yang paling UTAMA!) sebab kita buat semua ni untuk mereka juga...mungkin kerana buat aku...motto aku ialah, di mana aku berhenti, di situlah penyambung zuriat ku!

sanggup?????