Kelas SPSS

. Sunday, February 15, 2009
  • Agregar a Technorati
  • Agregar a Del.icio.us
  • Agregar a DiggIt!
  • Agregar a Yahoo!
  • Agregar a Google
  • Agregar a Meneame
  • Agregar a Furl
  • Agregar a Reddit
  • Agregar a Magnolia
  • Agregar a Blinklist
  • Agregar a Blogmarks

Tarikh: 15 Februari 2009
Masa: 9 am - 1 pm
Tempat : Makmal Komp 2, IPS, UPSI

Kandungan:

1. Pengenalan kepada Asas SPSS
2. Statistik: Penggunaan SPSS

Dalam: Software SPSS

~ Transform (penting)
untuk gabung pelbagai variable kepada satu variable.

~ recode
untuk tukar setuju kepada tidak setuju (gunakan variable baru)
contoh: umur (data discrete)
test hypothesis: org yang dibawah 30 dgn org atas 30, adakah mereka mempunyai perseptif terhadap pengurusan kelas?

Recode:
1. Kalau guna variable yang sama (Age): semua ditukar kepada category 0ne/ category two (semua variable akan hilang dan diganti baru menyebabkankita terpaksa menggunakan variable dummy.
2. Gunakan variable baru: (Age_1)

Peringkat Pertama dalam Analisis: Analyze (Frekuensi: semak kesilapan masuk data)

reliability analysis:

~Data view-Analyze-Scale-Reliability Analysis

Masukkan Data:

~ guna kod: Cth: Kelantan D/01/01 (D: Kelantan, 01: Sekolah, 01: Guru1)

Pengukuran dilakukan berdasarkan pada 3 perkara:

1. Objektif Kajian
2. Variable
3. Perkara yang hendak dikaji

Apa yang aku faham:

Step dalam penyelidikan:

1~ Dapatkan sample
2~ Proses Data
3~ Explore Keputusan
4~ Gunakan Model untuk membuat perbandingan/rujukan
5~ Bentuk Population

Jenis Varible (hanya wujud dalam bentuk angka):

Ada dua jenis:

A: Categorical

1~ Nominal :: diklasifikasikan dalam kelompok (luar bandar/dalam bandar/metropolitan)
2~ Ordinal :: boleh buat rank ; skala likert (sangat setuju - tidak setuju)

B: Kuantitative

1~ Discrete :: Integer (0,1,2,3)
2~ Continuous :: lebih detail (bulan kpd tahun ~ 1thn 4 bln/ tinggi ~ 1.71 cm, 6 kaki 2 inci)
:: ada decimal (perpuluhan)

Sempat juga aku bersembang dengan En. Ramlee...rasanya dia pun tahu kehadiran dia sangat dihargai tahun depan ( ayat dia:: "heheheh...sem depan atau sem tiga awak mesti cari saya!')

Minggu depan (22/2) ada lagi satu kelas dengan Prof Hariri pulak. Sebelum tu hari Khamis, kelas SPSS pun ada. Walaupun aku kurang minat dengan nombor tapi dah sampai masanya aku explore benda-benda gini. Sepanjang aku belajar, kali ni baru aku betul-betul bagi perhatian pada penyelidikan. Mesti ada sesuatu yang akan berlaku. Kita tunggu dan lihat!

Apa aku nak?

1. Ciri Sampling
2. Apa itu ANCOVA?

0 comments: