Soal Selidik mesti mesti bersandarkan pada satu model yang menentukan berapa domain yang perlu diuji/ditanya pada responden.
Setiap bahagian/domain: ada 5-10 soalan , jangan kurang atau lebih.
cth: kepuasan guru terhadap sekolah ada 6 domain.
yang aku tak tahu: kat mana nak dapatkan model tu...
hit internet: Inventori soalan (kebanyakan soalan hanya ada dalam 5-10 sahaja)
Menggunakan SPSS untuk menguji Reliability:
Analyze -> Scale -> Reliability -> pilih -> click: item, scale, scale if item deleted, Correlations -> pastikan guna ALPHA.
Click ok. Data akan dipaparkan.
Cara membaca data.
Kepentingan Cronbach alpha:
1. mesti 0.6 ke atas:: kalau kurang dari 0.6, soalan itu tak ada reliability.
2. melihat konsistensi antara setiap item. Bermakna setiap item menerangkan domain yang sama (persekitaran sekolah yang sama)
~ ketiadaan konsistensi dilihat pada data yang negatif. Bermakna tiada korelasi antara item tersebut dengan item lain dalam domain/bahagian yang sama.
~ Soalan perlu dibuat dalam bentuk positif sebab kalau soalan yang bercampur antara negatif dan negatif maka tiada konsistensi.
Transform -> Recode into Different Variables. kalau recode into same Variables ~ data akan musnah.
Menyusun data Skala Likert untuk pisahkan dari data ordinal:
Analyze -> descriptive statstistic -> frequencies -> pilih data dari skala likert (dalam kotak ) -> hantar ke variable -> ok.
Akan keluar Frequency table.
:: kegunaan Frequency table untuk melihat data sebenar yang telah dibersihkan dan disusun kemas. Ini akan dimasukkan dalam thesis.
Factor Analysis:
Bila dah dapat semua Cronbach Alpha:
Analyse -> Dimension Reduction -> factor analysis-> pindah data
Factor Analysis click initial solution/KMO-> continue
Setiap kotak dalam factor analysis perlu diklik sehingga tamat. Selesai -> ok. Data akan dianalysis.
Chi Square:
untuk melihat kebergantungan dua variable.
kedua-dua variable mestilah nominal
(diambil dari soalan dalam bahagian A antara soalan 1 dan 13 : jantina dengan kategori sekolah).
Hipotesis:
Tidak terdapat kebergantungan yang signifikan antara jantina dan kategori sekolah
Cara: Analyse-> Descriptive Statistic -> Crosstab -> masukkan data yang ingin dilihat kebergantungan -> buat kota sebelah kanan ->click ok.
Lihat pada table Chi square. Jika asymp Sig (2 sided) adalah .000 maka hipotesis ditolak kerana wujud kebergantungan yang signifikan antara dua variable itu.
0 comments:
Post a Comment